Oefeningen ontspannen kaak

5 simpele oefeningen om je kaak te ontspannen

Heb jij vaak last van een vermoeide of pijnlijke kaak? Grote kans dat je kaakspieren gespannen zijn. Spanning in je kaak is vervelend en kan er voor zorgen dat zelfs eten, praten of gapen pijn doet. Gelukkig kan je de spanning in je kaakspieren verminderen door het doen van oefeningen. Hier zijn vijf oefeningen om je kaak te ontspannen:

1. Ploffen met je wangen

  • Blaas lucht in je wangen zodat ze opbollen.
  • Open je lippen zodat de lucht ontsnapt en je wangen weer naar binnen vallen.
  • Herhaal dit 15 keer.

2. Kaak ontspannen door tegendruk

  • Open je mond zo ver als voor jou prettig voelt.
  • Zet je duim onder je kin en duw zachtjes omhoog. Hou hierbij je mond open. De tegendruk die je zo geeft, zorgt voor een ontspannen kaak.
  • Hou dit 10 tellen vast en herhaal dit 5 keer.
Oefening ontspannen kaak

3. Tong tegen gehemelte plaatsen

  • Plaats je tong tegen je gehemelte.
  • Maak nu een klak of klik geluid met je tong.
  • Herhaal dit 20 keer.

4. Masseer je kaakspieren

  • Zet je handen op je wangen, net onder je jukbeen.
  • Geef lichte druk en draai met vlakke hand/vingers rondjes over je wang.
  • Doe dit 3 minuten.
Oefening ontspannen kaak door massage

5. Ademhalingsoefening

  • Adem in 4 tellen in door je neus.
  • Hou je adem 7 tellen vast.
  • Adem in 8 tellen weer door je neus uit.
  • Herhaal dit 4 keer.

Blijvend een ontspannen kaak

Herhaal elke dag de oefeningen om je kaakspieren te ontspannen. Als de kaakspanning blijft, is het goed om verder te kijken. Hier kan KNAPfysio jou bij helpen. Via vragen zien we wat er bij jou aan de hand is. Daarop wordt speciaal voor jou een programma gemaakt, met uitleg en oefeningen die bij jouw situatie passen.

Inhoud van het KNAPfysio programma:

  • Je begint met een vragenlijst en zelfonderzoek
  • Zo ontstaat er een op maat gemaakt programma voor jouw klachten. Hier kun je direct mee beginnen
  • Het programma duurt 6 weken
  • Duidelijke video’s bieden inzichten in de klachten en de werking van je lichaam
  • Wekelijks is er een ander thema. Hierdoor krijg je nooit te veel informatie in één keer
  • Vind zelf jouw weg naar een blijvende oplossing voor een ontspannen kaak
  • Bepaal zelf wanneer je er mee bezig wilt
  • Boek online consulten voor meer individuele begeleiding om die extra ondersteuning te krijgen die je nodig hebt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *