KNAPfysio Kaakklachten-test

Snurken: de oorzaken en de oplossingen

Wordt jouw nachtrust verstoord door het snurken van je partner of misschien wel doordat je zelf snurkt? Je bent zeker niet de enige die hier last van heeft. 35% van de mensen snurkt. Los van de hinder, kan snurken ook schadelijk zijn voor de snurker zelf. Lees daarom vooral even verder. Want wat zijn nou eigenlijk de oorzaken van snurken?

Snurken ontstaat doordat er minder ruimte in de neus en/of keel is. Door deze verkleinde doorgang kan de lucht minder makkelijk naar de longen stromen en ontstaat er een snurk geluid. Wat hier de oorzaak van kan zijn en hoe je het mogelijk kan oplossen, lees je hieronder. 

Verstopte neusdoorgang

Als je neus verstopt raakt door verkoudheid, allergieën of problemen met je bijholtes, kun je gaan snurken. In het boek (te koop op bol.com) Het nieuwe ademen van James Nestor kun je lezen over het belang van ademen bij het oplossen van deze oorzaak voor snurken. Om het snurken te stoppen, is het belangrijk om er voor te zorgen dat de luchtwegen vrij zijn. Dit kan (gedeeltelijk) met behulp van neussprays, allergische reacties verminderen of door een KNO-arts mee te laten kijken.

Zwakke spieren in de keel

Keelspieren ontspannen tijdens de slaap. Zeker als de spieren minder sterk zijn, kan dit de luchtweg vernauwen. Dit veroorzaakt de snurkgeluiden. De spieren worden vaak slapper naarmate we ouder worden. Ook gebeurt dit als we heel moe zijn of bij het gebruik van slaapmiddelen. 
Oefeningen voor de mond en keel en inzicht in je ademhaling, kunnen ervoor zorgen dat het makkelijker wordt om te ademen. In het KNAPfysio programma bied ik verschillende oefeningen aan om de spieren rondom je keel sterker te maken.

Overgewicht

Ons lichaam reageert op verschillende manieren op gewichtstoename. Eén van deze reacties is dat het vetweefsel rond je nek en hals toeneemt. Dit kan ervoor zorgen dat de luchtwegen in je keel smaller worden. Als je daarbij ook nog op je rug slaapt, wordt dit nog iets erger. Gewicht verliezen kan er om deze reden voor zorgen dat je minder gaat snurken. Door het vetweefsel rond de nek en luchtwegen te verminderen, kan je makkelijker ademhalen tijdens de nacht.

Alcohol en roken

Alcohol kan de spieren in de keel verslappen. Wanneer je alcohol drinkt voor het slapen gaan, kan hierdoor de tong verder de keel in zakken. De doorgang van de luchtpijp wordt daardoor kleiner.
Roken kan irritatie geven aan de luchtwegen. Deze irritatie zorgt ervoor dat de keel dikker wordt en daarmee de doorgang voor de lucht kleiner. Alcohol en roken kunnen dan ook beide oorzaken van snurken zijn. Stoppen met alcohol en/of roken kan er direct zorgen dat je minder snurkt.

Slaaphouding

Zoals bij het overgewicht al werd benoemd: je slaaphouding kan invloed hebben op het snurken. Het liggen op de rug zorgt ervoor dat o.a. de tong verder de keel in zakt. Hierdoor wordt de doorgang van de lucht kleiner. Dit maakt dat je kan gaan snurken als je op je rug ligt. Om deze reden is een goede slaaphouding belangrijk.

Slaapapneu

Slaapapneu is een ernstige aandoening. Hierbij stop je tijdens je slaap meerdere keren met ademen. Je lichaam merkt dit, waardoor je steeds een klein beetje wakker wordt en vervolgens weer begint met ademen. Doordat je regelmatig (ongemerkt) wakker wordt, ben je vaak niet helemaal uitgerust. Soms kan je zelfs met hoofdpijn wakker worden in de ochtend. Ook zijn bij slaapapneu de snurkgeluiden vaak heel luid. Toch hoef je niet altijd iets te merken van je slaapapneu. Daarom is het goed om dit te laten onderzoeken als je sterk snurkt. 1 op de 10 mensen die snurken heeft slaapapneu.

Als je slaapapneu hebt, is het verstandig om voor een medische behandeling te gaan. Een MRA-beugel of CPAP kunnen aanbevolen worden. Om te zien hoe groot de kans bij jou is dat het snurken door slaapapneu veroorzaakt wordt, is online een screeningsvragenlijst slaapapneu beschikbaar. Deze vragenlijst geeft je direct inzicht in het risico dat je hebt.

Snurken en andere klachten

Wat goed is om te weten: als je snurkt is de kans groter dat jij gaat knarsen of klemmen tijdens je slaap. Door je kaken op elkaar te klemmen, spannen je spieren in je mondholte en keel lichtjes aan. Hierdoor wordt het voor je lichaam makkelijker om adem te halen. Helaas kan het klemmen of knarsen gevolgen hebben voor je gebit. Ook hoofdpijn, kaakklachten of tinnitus kunnen hierdoor ontstaan of in stand gehouden worden. Om hier meer grip op te krijgen kun je het KNAPfysio programma volgen. In het programma neem ik je mee in alles wat je hier aan zou kunnen doen.

Nu je weet hoe snurken ontstaat en wat je er aan kan doen, kun je het snurken oplossen. Een goede ademhaling en nachtrust zijn heel belangrijk voor onze gezondheid en hoe we ons in het algemeen voelen. Laat snurken vooral geen spelbreker zijn in jouw nachtrust en slaapritme. En natuurlijk hoop ik dat er snel weer stille nachten aankomen!😉


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *